Monday, April 21, 2008

Soalan Lazim berkenaan MedicaLife 2007

Q: Kenapa saya perlukan plan ini ?
A: Kerana keperluan untuk mendapatkan rawatan perubatan di hospital terbaik bukan lagi satu pilihan, tapi merupakan keperluan terutama ketika di dalam keadaan yang mendesak. Namun begitu, seiring dengan perkembangan teknologi perubatan yang semakin canggih, kos untuk mendapatkan perkhidmatan menjadi semakin tinggi & mahal. Oleh yang demikian, perkara terakhir yang sepatutnya merunsingkan anda bila perlu mendapatkan rawatan hospital adalah DUIT YANG MENCUKUPI!

Q: Siapa yang layak untuk memohon ?
A: Sesiapa sahaja layak untuk memohon, bermula pada umur tiga puluh (30) hari sehinggalah mereka yang berumur lima puluh sembilan (59) tahun. Namun begitu, tahap KESIHATAN YANG BAIK semasa memohon merupakan kriteria utama yang diambilkira sebelum permohonan diluluskan.

Q: Bila perlindungan akan bermula?
A: Sebaik sahaja borang permohonan anda diluluskan.

Q: Adakah proses pembaharuan (renewal) Plan MedicaLife 207 dijamin?
A: Ya, pembaharuan adalah DIJAMIN sehingga umur pemegang kad berumur 80 tahun ataupun telah mencapai had perlindungan seumur hidup, salah satu yang dicapai.

Q: Adakah premium yang dicarum untuk Plan MedicaLife 207 turut dijamin ?
A: Tidak, jumlah premium yang dicarum adalah tidak dijamin. Ini bagi memastikan kos perlindungan yang diberikan adalah releven dengan kos perubatan yang semakin meningkat seiring dengan teknologi perubatan yang semakin canggih diperkenalkan. Namun begitu, sebarang cadangan perubahan caruman adalah tertakluk kepada kelulusan Bank Negara Malaysia dan tidak boleh dinaikkan sesuka hati.

Q: Adakah tempoh masa menunggu?
A: Ya, selama 30 hari bermula daripada tarikh efektif polisi melainkan kes-kes yang melibatkan kemalangan.

Q: Sekiranya saya membuat pembaharuan polisi Plan MedicaLife 207 sedia ada, adakah tempoh masa menunggu selama 30 hari masih terpakai ?
A: Tidak.

Q: Berapa banyak yang saya boleh tuntut?
A: Anda boleh membuat tuntutan sehingga had tahunan setiap tahun dan sehingga had seumur hidup sepanjang polisi berkuatkuasa, bergantung kepada jenis plan yang dipilih.

Q: Apakah Co-Insurance/Co-Payment dan naik taraf bilik wad ?
A: Sekiranya pencarum dimasukkan ke hospital dan memilih untuk masuk ke wad yang mempunyai rate yang melebihi daripada rate wad plan perlindungan yang diambil, pencarum berkenaan perlu menanggung lebihan kepada rate wad tersebut, serta 10% daripada kos keseluruhan seperti yang tertakluk kepada faedah yang terkandung di dalam plan yang diambil.

Q: Sekiranya Plan MedicaLife 207 Plan adalah dengan kemasukan secara "cashless" di panel-panel hospital yang dilantik, mengapa pencarum masih perlu membayar amaun tertentu sebagai deposit semasa proses kemasukan ?
A: Kebiasaanya bayaran ini adalah deposit untuk perbelanjaan bukan berkaitan rawatan hospital seperti penggunaan telefon, dobi dan lain-lain ataupun co-insurance yang perlu ditanggung oleh pihak pencarum seperti yang diterangkan di atas. Bergantung kepada hospital, deposit yang dikenakan adalah di dalam linkungan RM200 ke RM2,500. Namun begitu, deposit yang tidak digunakan akan dipulangkan semula kepada pencarum oleh pihak hospital.


Q: Bolehkan saya mendapatkan rawatan di hospital yang bukan panel ?
A: Boleh, namun begitu pencarum perlu membayar dahulu kos keseluruhan dan membuat tuntutan kemudian kepada pihak syarikat, berdasarkan jumlah yang customary & reasonable. Sila hubungi no 1-800-88-1320 (MediExpress) untuk keterangan lanjut.

Q: Kenapa ada kes hospital yang tidak menerima Kad Perubatan MedicaLife 207?
A: The followings are common circumstances whereby this can happen: 1) illness is not covered, first 30 days waiting period, Specific illnesses, Underwriting exclusions, General exclusions or Non-disclosure of Pre-existing illnesses; 2) Final diagnosis is different from the initial diagnosis; 3) Policy has expired; 4) Application has not been approved; 5) Policy has expired, but renewal premium was paid (could possibly due to policy could not be approved as there is a shortage of premium or relevant documents are not complete or timing is incorrect); 6) Hospital Admission Staff refused to contact MediExpress; and/or 7) Policyholder goes to a Non-Panel Hospital.


Q: Bolehkah saya upgrade plan sedia ada kepada plan yang tinggi nilai perlindungannya?
A: Boleh. Namun begitu setiap permohonan akan dianggap & diklasifikasikan sebagai permohonan baru & anda berkemungkinan perlu mengemukakan status kesihatan terkini anda secara terperinci, tertakluk kepada terma-terma yang telah ditetapkan.

Q: How do I make a hospitalisation and/or surgical claim?
A: In the event you have been treated at a hospital which is not a participating hospital, just call 1-800-88-1320 (MediExpress) to make your claim. All services from MediExpress on admission & discharge are subject to eligibility, benefits of your plan and a waiting period of 90 days at the first policy year.

Q: Saya amat berminat untuk menyertai Plan MedicaLife 207 untuk saya seisi keluarga. Bagaimana caranya?
A: AMAT MUDAH. Telefon saya sekarang, Aznan 013-3916433 atau emailkan kepada maatakaful.advisor@gmail.com untuk mengatur temu janji mengikut kesesuaian masa & lokasi anda (Lembah Klang & Selangor sahaja) . Saya akan memberikan khidmat rundingan secara percuma sebelum anda memilih jenis plan yang terbaik untuk anda dan keluarga, selain borang permohonan yang perlu diisi dan ditandatangani untuk pengesahan. Selebihnya, akan saya uruskan!



No comments: